26. tammikuuta 2015

Käsityövuosi 2014


Vuodesta 2013 mulla jäi tekemättä tämä perinteinen vuosikatsaus edellisenä vuonna tekemistäni käsitöistä, ja se jäi harmittamaan mua. Näistä kun on niin kiva itsekin jälkikäteen katsella että mitä oon tehnyt minäkin vuonna. Jottei toisteta virhettä, niin palataan siis nyt vuoden 2014 käsitöihin koosteen muodossa. :) (Ja psst, kaikki kuvat saa klikattua isommiksi!)

Vuonna 2014 minä...


Neuloin:

Kahdet miesten sukat, ja seitsemän paria naisten sukkia. Kirjoneule oli vuoden 2014 juttu, kokeilin sitä silloin ensi kertaa ihan kunnolla, ja hurahdin heti...



Lasten sukkia puikoilta putosi seitsemän paria, joista kolmet oli vauvan kokoa ja neljät hieman isompia.





Lapasia neuloin niin ikään seitsemän paria (onkohan 7 joku mun alitajuinen onnenluku, kun oon tehnyt kaikkea seitsemän sen kummemmin ajattelematta? :D). Tääkin oli mulle uusi juttu vuonna 2014, kun opettelin kevättalvella kirjoneuletta tekemällä elämäni ensimmäiset kirjoneulelapaset...ja sen jälkeen vielä kuudet lisää. ;) Tähänkin iski innostus! 

Virkkasin:



Jos viime vuonna kuvioneuleet oli mun suuri innostuksen kohde, niin sama juttu kävi myös kuviovirkkauksen kanssa, joka oli myöskin mulle uusi tekniikka. Kuviovirkkasin kaksi putkipenaalia, kaksi pientä pussukkaa (joihin tein myös ohjeen, klik!) ja yhden vähän isomman pussukan, sekä itselleni clutchin. Virkkasin myös mukinalusia, tablettikoteloita ja kännykkäkoteloita, joita ei tullut ikinä edes esiteltyä blogissa.

Ompelin:






Kaksi kauratyynyä, yhden pehmolelun, kaksi nahkaista pikkulaukkua (joihin tein myös ohjeen, klik!), uudet istuinpehmusteet parvekkeelle, pikkutyynyt ja isot lattiatyynynpäälliset parvekkeelle, pellavaisia peflettejä saunaan, kuusi vahakankaista ruokalappua, saumurille alustan, huopaisen tablettikotelon, jouluiset tyynynpäälliset, ja graafisen viltin puuvillasta ja fleecestä.



Haastoin myös itseni ompelemaan itselleni käyttövaatetta, ja sainkin aikaiseksi vaatteita jotka on päässeet ahkeraan käyttöön. Ompelin itselleni topin, kolme tunikaa (joista yhtä en näköjään ole edes kuvannut, vaikka oon käyttänyt sitä jo tosi ahkerasti, täytyypä muistaa kuvata se joskus), pipon ja pannan. 

Askartelin:



Luulin, ettei mun tullut juurikaan askarreltua kortteja viime vuonna, mutta kootessasi valmiita kuvia kollaasiin, huomasin että syntyihän niitä silti yllättävänkin paljon. Tein onnittelukortteja, lahjakortteja ja joulukortteja. 

Muuta:



Uusi tekniikka mulle oli myöskin tölkinnipsuista virkkaaminen, ja virkkasinkin kaulakorun sekä rannekorun. Lisäksi tein Hyrrä- heijastimia, ja olin tuunaajana mukana V.A.L.O. ei orjuudelle ry:n ihmiskaupan vastaisessa projektissa tuunaamassa lampunvarjostimen. Osallistuin Lotus Emilian tyhjän paperin haasteeseen, ja sain jännittää kilpailun ratkeamista kärkikymmenikön joukossa. Alotin blogissani #Käsityömuistoja- postaussarjan, jossa esittelen vanhoja käsitöitäni lapsuudesta ja ajalta ennen blogia. Tuunasin myös parvekekalusteet uuteen uskoon käsittelemällä ne tummalla puuöljyllä.

Leivoin muun muassa tällaista:


Vuonna 2014 leivoin paljon varsinkin muffinseja ja pullaa, mutta tulipa tehtyä myös muun muassa muutama juustokakku ja muukin kakku, suklaakakkua, mustikkapiirakkaa, rocky roadia, vohveleita, sekä pyöräyteltyä useammat omatekoiset jäätelöt jäätelökoneella.




Kokeilin myös vuokaleipien leipomista tekemällä ensimmäistä kertaa saaristolaisleipää, ja viime vuonna tein ekaa kertaa itse myös sushia. Ja sitä tuli tehtyä sit myös toisen, kolmannen, neljännen ja viidennen kerran. Ainakin. :D 

Vuonna 2014 kokeilin siis paljon uusia tekniikoita, ja vaikka jumitankin usein jossain lempparitekniikassa ja lemppariohjeessa sitten useamman työn putkeen, niin uusia tekniikoita on aina virkistävää opetella. :) Kirjoneule, kirjovirkkaus, tölkinnipsuista virkkaus ja trikoovaatteiden ompelu; kaikki uusia ja innostavia vuonna 2014 kartutettuja taitoja.

Mitähän uutta 2015 tuo tullessaan? :) Ainakin yksi uusi teknikka mulla on jo mielessä, johon aion tänä vuonna pureutua, tai ainakin kokeilla. 

Jos täytyisi nostaa esille top 5 mun vuoden 2014 käsitöistä, niin omia lemppareitani oli ehkäpä kuviovirkattu mustavalkoinen pikkulaukku, maatuskalapaset, tölkinnipuista virkatut korut, kirjoneulesukat sekä itselleni ompelemani tunika/mekko, joka päällä kulkisin joka päivä jos vaan kehtaisin. 

4 kommenttia:

  1. Oh, oletpa ollut ahkera! Huomaahan sen kun seuraa sun blogia, mutta näin yhteenvetona huomaa viellä enemmän! Ei tästä voi valkata suosikkia, ne ovat kaikki niin upeat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Ja ihanaa kun jaksoit kommentoida. :)

      Poista
  2. Nämä oli kivoja juttuja! :) Kuinka olet ommellut noiden paitojen pääntiet ja hiansuut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Oon vain kääntänyt reunan ja ommellut kaksoisneulalla, ja hyvin ovat kestäneet käyttöä ja pesuja! :)

      Poista