7. marraskuuta 2017

Puuvahaa pintaan


Mulla on puinen säilytysarkku, jonka oon saanut synttärilahjaksi vanhemmiltani joskus suunnilleen kymmenen vuoden tietämillä (eli melkein kaksikymmentä vuotta sitten!). Se on kulkenut mun mukanani siitä asti, ja tämä on nyt kuudes koti jossa se majailee. Suurimman osan elämästään tuo arkku on ollut käsityöarkkunani, jossa oon säilönyt langat ja tarvikkeet, mutta on se palvellut myös muissa tarkoituksissa - lukioikäisenä keräsin siihen astioita ja muita kodintarvikkeita omilleen muuttamista odottamaan, ja vauvaa odottaessani säilytin siinä ensimmäisiä ostamiani vauvanvaatteita ja tarvikkeita. Lähes jokaisessa kodissa tämä arkku on ollut myös päiväpeitteen laskupaikka öisin. Se on aina ollut käsittelemätön ja puunvärinen, mutta tummunut ja kellastunut vuosien kuluessa. Oon välillä miettinyt sen maalaamista tai käsittelyä, ja vihdoin kesällä se sai valkoisen puuvahan pintaansa. Ja kylläpä sen ilme raikastui!



Arkkua ei ollut ennestään käsitelty mitenkään, joten sitä ei onneksi aluksi tarvinnut hioa ollenkaan. Vahausten välissä hiottiin se kevyesti pariin kertaan, ja puuvahaa taidettiin laittaa yhteensä kolme kerrosta. Vieläkin valkoisemmaksi värin olis saanut lisäkerroksilla, mutta me tykättiin siitä että puu kuultaa läpi.



Aika kiva muutos, suhteellisen pienellä vaivalla. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti